Patrimoniu etnografic

peste 1000 de bunuri culturale etnografice ce țin de instrumentarul tradițional agricol, pastoral, de mijloacele de transport, de instalații și unelte folosite în prelucrarea materiilor prime de origine vegetală şi animală, a lemnului şi fierului, icoane, mobilier şi piese de ceramică

1000 de bunuri textile, piese de port și țesături cu funcție decorativă și utilitară provenite din toate comunităţile româneşti din judeţele Harghita şi Covasna.

Patrimoniul etnografic deținut de MNCR este o oglindă a cercetărilor realizate de colectivul muzeului în decursul celor 25 de ani de activitate. Colecția s-a dezvoltat în urma cercetărilor de salvare întreprinse sistematic în așezările rurale din zonele etnografice Covasna, Mureșul Superior, Oltul Superior, Odorhei care se suprapun teritoriului celor două județe și în județele învecinate.

Note de medicină populară

Port tradițional

În structura generală a patrimoniului etnografic, piesele de port au o însemnătate deosebită, atât prin numărul mare de piese, cât şi prin faptul că acestea reflectă mare parte din portul comunităților rurale cu populație majoritar românească din județele Harghita și Covasna.
Colecția de port tradiţional cuprinde întreaga gama de piese vestimentare femeiești și bărbătești specifice pentru prima jumătate a secolului XX: batice și năframe, bonete, pălării, căciuli, brâie barbătești și femeiești, bete, chimire, cămăși femeiești cu poale și fără poale, cămăși bărbătești, catrințe, fote, fuste bărbătești și femeiești, poale femeiești și bărbătești, bondițe, pieptare, veste, cioareci, ițari și pantaloni bărbătești, cizme, pantofi și opinci, sumane.

Descoperă colecția

Textile de interior

Ţesăturile de interior aflate în inventarul muzeului sunt de o mare diversitate funcțională, în colecție se regăsesc ţesături de uz casnic, ţesături cu caracter decorativ, folosite în organizarea interiorului şi ţesături întrebuințate ocazional în contextul  anumitor ceremonii legate de nuntă, botez, înmormântare. Acestea reprezintă un element caracteristic al interiorului, în patrimoniul muzeului regăsindu-se ţesături folosite pentru necesităţile zilnice ale gospodăriei tradiţionale, şi anume: textile folosite pentru acoperirea şi decorarea pereţilor (carpete, ştergare, păretare), textile pentru decorarea ferestrelor (draperii, perdele), textile pentru acoperirea şi decorarea patului (faţă de saltea, cearceafuri, cergă, cuverturi, ţol, feţe de pernă), textile pentru acoperirea și decorarea mesei (feţe de masă), textile pentru acoperitul podelelor (preşuri), materiale folosite pentru confecţionarea diverselor produse finite (caiere de lână, modele de broderie, valuri de ţesătură, gheme). 

Descoperă colecția

6118--label-sm.jpg


Bine reprezentate în patrimoniul etnografic sunt uneltele folosite în industria casnică textilă. Muzeul deține războaie de ţesut și părţile componente separate ale acestuia: suveici, scripeți, spete, iţe, tindeici, piepteni, lopățele etc. Pentru etapele premergătoare țesutului erau întrebuinţate unelte pentru prelucrarea lânii și a cânepii -  melițe, piepteni pentru scărmănat, hecele pentru selectarea fuioarelor, furci și fuse pentru tors, roți de tors și unelte pentru pregătirea firelor pentru țesut – rășchitoare, vârtelnițe, alergătoare, sucale și roți pentru făcut țevi, urzare.

Furca de tors, obiect de uz cu importante valen
țe artistice și simbolice


Obiect indispensabil din locuința tradițională, cu rol important în industria casnică textilă, furca de tors are o istorie care ne trimite înapoi în timp până în neoliticul timpuriu. Mărturie stau descoperiri arheologice precum fragmente de țesături și numeroase fusaiole și greutăți pentru războiul de țesut vertical.

Furca, indiferent de categoria din care face parte, este un obiect static, ce se fixa fie pe podea, fie în brâul femeii.

În imaginea furcii regăsim pe de parte o reprezentare simbolică a axei lumii, a arborelui vieții, un motiv al ascensiunii la cer, iar pe de altă parte o materializare a cererii în căsătorie și a angajamentului.

În multe zone etnografice, cum este și cazul Harghitei, povestea furcii începea cu momentul în care era lucrată de un tânăr cu scopul de a fi dăruită unei fete pe care o plăcea. Din acest motiv multe furci au calități artistice deosebite, fiind sculptate, pictate sau împistrite.

Furca, alături de fus, erau obiecte nelipsite femeilor, care le însoțeau pe tot parcursul vieții, începând cu perioada premaritală. Astfel, aceste obiecte căpătau în timp o încărcătură afectivă, încorporând povestea posesoarei și a familiei ei.

Adesea lucrate dintr-o bucată, uneori având zurgălăi atașați, în forme aplatizate (furca cu aripi) sau urmând forma circulară a lemnului, decorul și lungimea furcii variază.

În colecția etnografică a Muzeului Național al Carpaților Răsăriteni regăsim pe de o parte furci simple, menite a îndeplini doar un rol utilitar, însă regăsim și piese atinse de simțul artistic și nevoia de frumos a creatorului.

Din cercetări etnografice anterioare, patrimoniul etnografic s-a îmbogățit cu câteva piese deosebite, descoperite mai ales în satele Vidacut și Uilac din comuna Săcel, Harghita. De aici provin două furci sculptate, una având și zurgălăi, și una sculptată și pictată. Toate prezintă registre cu lalele sculptate, iar pe una dintre ele regăsim și romburi care trimit la Coloana infinitului.

Furca sculptată și pictată este una cu totul deosebită. Trei registre sculptate în forma unor lalele înconjoară furca, ce a primit o culoare de fond roșu-vișiniu peste care s-a pictat ulterior motivele în alte culori. Puncte, linii, romburi, zigzag-uri îmbracă suprafața furcii. Aceste lalele sunt minuțios lucrate, atât sculptural cât și pictural.

Despre furcile specifice zonei de nord a județului Harghita, Zorel Suciu, etnograf și muzeograf la Muzeul Etnografic Toplița relatează, prin cuvintele mamei, că erau împistrite cu vârful briceagului, date cu cărbune, apoi șterse și la urmă date cu unt pentru luciu. “Acasă se torcea cu furci lungi, iar dacă erau angajate și în alte activități, trebuind să se deplaseze de ici-colo, (femeile) umblau cu furca prinsă sub brațul strâng sau în brâu, pentru a toarce și în timpul mersului.” Căci în lumea satului, una dintre concepțiile - drepte sau nedrepte - era că “mâinile femeii nu trebuie să stea niciodată degeaba”, nota Virgil Vasilescu.

Tot despre furcile din nordul Harghitei, Doina Dobreanu spune că “erau simple, alcătuite din două părți: bățul, de care se lega cu sfoară caierul, și tălpiga în care era montat bățul. (...) Cu furca în brâu nu am văzut, decât o singură femeie, venită în sat prin căsătorie, de la Bicaz”.
Doina Dobreanu, publicist și etnograf din Subcetate, păstrează furca de tors a mamei sale Ioana Dobrean (1925-2016), o furcă cu tălpigă, pe care apare încrustat anul 1944, primită în dar de la tânărul care avea să-i devină soț, Aurel Dobrean. Furca, la care a lucrat mai mult de 60 de ani, este împistrită cu o fâșie/buclă ce îmbracă suprafața superioară a bățului, urmată de un registru cu pătrățele dispuse asemeni tablei de șah, apoi în partea inferioară prezintă și alte motive precum vrejul.

Fotografii

1, 2 - Furcă cu talpă, sculptată și vopsită, cu zurgălăi, din colecția MNCR. Proveniență, Vidacut, Săcel, Harghita

3, 4 - Furcă sculptată și pictată, din colecția MNCR. Proveniență, Uilac, Săcel, Harghita

5 - Furcă sculptată, cu motive stilizate (lalea și coloana infinitului), din colecția MNCR. Proveniență, Vidacut, Săcel, Harghita

6 - Furcă cu zurgălăi, sculptată cu lalele stilizate, din colecția MNCR. Proveniență, Vidacut, Săcel, Harghita

7 - Furcă împistrită, cu tălpigă, datată 1944. Proveniență, colecție privată Doina Dobreanu, Subcetate.

Olărie

Meşteşugul olăritului este reprezentat în patrimonial etnografic al Muzeul Naţional al Carpaților Răsăriteni prin vase din ceramică cu rol practic şi decorativ. Printre acestea se regăsesc oale folosite la vatră pentru pregătirea alimentelor, oale pentru sarmale, oale pentru prins lapte, oale pentru fiert magiunul, ulcioare de diferite mărimi pentru apă realizate în centrele producătoare de ceramică neagră Dăneşti și Mădăraş din județul Harghita cu o ornamentație destul de sumară. Alături de vasele de uz se regăsesc cancee și farfurii smălțuite din centre de olărit transilvănene (Turda).

Mobilier tradițional

Mobilierul tradițional aflat în patrimoniul etnografic contribuie la definirea interiorului tradițional din zonă. Acestea îndeplinește un rol funcțional, remarcându-se prin simplitatea formelor și prin elementele decorative. În patrimoniul Muzeul Național al Carpaților Răsăriteni se regăsesc piese de mobilier din a doua jumătate a secolului XIX și prima jumătate a secolului XX realizate de meșteri în centrele urbane transilvănene și achiziționate ulterior de proprietari din târguri. Printre aceste piese se remarcă lăzile de zestre pictate într-o varietate de culori, ornamentate cu modele vegetale și florale

Obiecte de uz gospodăresc

Instrumentarul meșteșugului prelucrării metalelor, fierăritul se compune din: foale, barosuri, dornuri, pile, șpițuri, ciocane, clești, burghie, menghine.

Instrumentar pastoral

În urma cercetărilor de teren efectuate, patrimoniul etnografic s-a îmbogățit cu numeroase piese care aparțin instrumentarului pastoral legate de prelucrarea lactatelor: cupe de lemn, găleți de muls și crinte monoxile pentru scurs zerul din caș, răvare pentru sfărâmat cașul, putineie pentru bătut untul, bărbânțe, linguri pentru smântânit, șteanduri și cutii pentru brânză. La acestea se adaugă: scaune pentru muls, cuiere, foarfecele de tuns oile, biciul și bâta ciobanului.
De o mare valoare artistică datorită formei şi decoraţiei sunt tiparele de caş sau „păpuşarele”, achiziţionate din zona Covasnei. De formă dreptunghiulară, acestea sunt decorate cu crestături adânci cu motive geometrice și vegetale, iar capacul este de formă antropomorfă, de unde și numele de păpușare.

Descoperă colecția

Păpușar 5378
Păpușar 5378
Păpușar 6142
Păpușar 6142
Păpușar 14104
Păpușar 14104
Păpușar 17991
Păpușar 17991

Instrumentar pastoral

Instrumentar agrar specific zonelor deluroase și premontane este reprezentat în patrimoniul muzeului prin plugul cu corman schimbător, grapă, îmblăciu, plivitori, seceri, coase, furci, sape, greble, râșnițe pentru strunjit porumbul, tiocuri și gresii

Prelucrarea lemnului

Importanța deosebită care a avut-o exploatarea și prelucrarea lemnului influențată de bogăția fondului forestier, a determinat acumularea unui patrimoniul care ilustrează meșteșugurile specializate în valorificarea acestei materii prime.
Pentru practicarea pădurăritului, dulgheritului și tâmplăriei se foloseau o gama variată de unelte: toporul, joagărul pentru bușteni de mari dimensiuni, țapina pentru mânuirea buștenilor, cioflângul care se fixează la capătul retezat al bușteanului, rindele, fierăstraie, dălți și scoabe.

Din colecția etnografică a Muzeului Național la Carpaților Răsăriteni, instrumentarul folosit la tăierea și transportul lemnului din pădure

Configurația geografică a reliefului și bogata resursă forestieră a zonei Covasna - Harghita a favorizat practicarea pe scară largă a pădurăritului, mai întâi ca ocupație sezonieră, apoi permanentă.

Exploatarea lemnului din pădure, include ca faze obligatorii și consecutive, tăierea lemnului, transportarea lui, prin diverse mijloace, până la locul de prelucrare și în final prelucrarea lui.

Tehnicile și uneltele folosite în pădurărit au cunoscut transformări de-a lungul timpului izvorâte din nevoia de a crește randamentul muncii depuse și a volumului de masă lemnoasă tăiată.

Instrumentarul folosit  în tăierea și transportul lemnului din pădure până la locul de încărcare sau prelucrare nu este unul numeros, astfel se foloseau următoarele unelte: toporul sau securea pentru tăierea copacului, joagărul pentru retezarea copacilor de mari dimensiuni, țapina și horogul folosite pentru mânuirea buștenilor, cioflângul alcătuit din două sau trei limbi de metal care se fixau la capătul retezat al bușteanului, continuate de câte un lanț scurt, unite într-un ochi mare de fier și tânjaua care se fixa la jugul boilor sau la amfăul hamului calului.

De mare ajutor țapinarilor, pentru a preveni alunecarea pe lemnul ud și gheață, erau mâțele care se fixau pe încălțăminte cu ajutorul curelelor, erau prevăzute cu gheare.

După curățarea de crengi, noduri și decojire, urma etapa corhănitului care reprezintă o activitate complexă de transport a buștenilor de la locul fasonării până la rampele de încărcare sau până la jilipuri, prin târâre și rostogolire, cu ajutorul țapinei sau cu alte mijloace, inclusiv cu animalele.

Pentru transport se foloseau carele sau săniile.  

Sursă: „Țara Bârsei”

            „Etnografie românească” Ion Vlăduțiu

„Civilizația lemnului în estul Transilvaniei. Interferențe. Plutăritul, prelucrarea și comerțul lemnului” Dorel Marc

Foto: Arhiva MNCR

Prelucrarea metalelor

Instrumentarul meșteșugului prelucrării metalelor, fierăritul se compune din: foale, barosuri, dornuri, pile, șpițuri, ciocane, clești, burghie, menghine.

Artă religioasă

În patrimoniul etnografic al muzeului se regăsesc şi obiecte de artă religioasă, icoane pe sticlă, icoane pe lemn, cruci realizate de artiști iconari anonimi.

Transport

În patrimoniul muzeului se regăsesc sisteme tradiționale care reflectă modalitățile diverse folosite în zonă pentru transportul și circulația materiilor prime, mijloace rulante cu tracțiune animală (care cu proțap) sau folosind forța omului (teleguță) și glisante tractate de animale (sănii pentru transportul persoanelor și sănii adaptate pentru transportul buștenilor de construcție sau a lemnelor de foc din pădure), ori numai părţi ale acestora (roți de car, cruci de car, tânjală, oiște). Având în vedere importanţa animalelor de tracţiune, muzeul păstrează numeroase juguri, potcoave, șei, gâtar pentru măgar.

Medicina populara

Omului din satul tradițional, câmpul nu-i asigura numai roade agricole și locuri de pășunat, ci îi dădea și remedii menite a-i susține starea de sănătate și de a-i alina dureri.

Omul satului găsea majoritatea răspunsurilor în natura ce-l înconjura. Natura îi dădea o parte importantă din hrana de toate zilele, natura se îngrijea de animalele lui, în natură găsea inspirație pentru arta ce o creea și tot acolo îți găsea și leacurile. Poate că suferea și se bucura odată cu natura, care-i era alături în toate aspectele vieții.

Mai multe detalii

 
Ie
24 iunie Ziua internațională a iei
Bundiță
Bundițe din Subcetate, Harghita
tesut
Cultura și prelucrarea inului și cânepei la Subcetate, Harghita
This image for Image Layouts addon
Oieri din Brețcu, Covasna, fotografiați de Costel Acsinte

Obiectecu povestepovestitedin patrimoniul etnografic MNCR